43 (79): Rhases, Liber medicinalis ad Almansorem; Avicenna, Canon medicinae

Autorka noty: Weronika Brączkowska 


FRANCJA, 3. ćw. XIII w.; ostatnie składki dopisane na pocz. XIV w.

DIGITALIZACJA >>>

MSPL 2941

Biblioteka Diecezjalna w Pelplinie, 43(79)
Na k. 1r nowożytny wpis własnościowy  „Liber B. Mariae in Polplin” oraz pieczątki BDP na k. 99r, 204v.

 Wpis własnościowy, fot. W. Brączkowska   


Podłoże pisarskie: bardzo cienki pergamin (welin?), k. 203, wymiary karty: ok. 33,5 x 23 cm.

Zawartość: łac., 1r-48v Liber medicinalis ad Almansorem, k. 49r-138v Canonnes Avicennae, k. 139r-203 (kontynuacja Cannones Avicennae ?).

Blok: 18 składek (seksterniony, I składka pozbawiona bifolium, IV składka 7 bifoliów, VIII składka 11 kart) zszyto sześcioma podwójnymi zwięzami o grubości 0,5 cm w odległości co ok. 4,5 cm. Zachowany dolny plątnik.

Schemat pisarski: nowa, ciągła foliacja ołówkiem; zachowane liniowanie schematu pisarskiego stylusem.

Pismo: czarnym inkaustem, tekstura gotycka trzech rąk. Liczne dopiski, rączki i główki kaligraficzne.

Ostatnie pięć składek (od k. 139 do 203) wykazuje wyraźne odręboności: zapisu, materiału pisarskiego oraz dekoracji. 

  
K. 1r, fot. W. Brączkowska, zapis pierwszego skryby                                                                                          K. 200r, fot. W. Brączkowska, zapis trzeciego skryby


Dekoracja

10 inicjałów gwaszowych w tradycji paryskiej, złoconych, z motywami zoomorficznymi (k.1r I(n), k.12r D(ulce), k.20r S(anitatem), k. 36r F(ebricitanter), k. 49r I(n), 61v Q(uoniam), k. 68r O(mniam), k. 110v H(orum), k.115v M(elliolitum), k.121r M(eri)).

K. 121r, fot. W. Brączkowska 

 K. 110v fot. W. Brączkowska 

K. 121r, fragment inicjału, makrofot. J. Raczkowski 

K. 68r, fot. W. Brączkowska 

K. 20, fot. W. Brączkowska 

Makrofot. J. Raczkowski 

Na k. 50v przedstawienie figuralne nauczającego Awicenny (k. 50v).

Inicjał na k. 50v, fot. W. Brączkowska 

Inicjał na k. 50v, bliska podczerwień, fot. J. Raczkowski 

Inicjał na k. 50v, fot. J. Raczkowski 

Inicjał na k. 50v, fot. J. Raczkowski 

Liczne inicjały filigranowe, czerwone lub błękitne bądź czerwono-błękitne, wykonane z dużą precyzją za pomocą piórka, w stylistyce francuskiej.

 

Filigrany, fot. W. Brączkowska 

Wyraźne odrębności w zapisie i dekoracji w ostatniej składce. Lżej kreślony, mniej staranny filigran (w tym z użyciem liliowego inkaustu), liczne maski. 

Filigrany w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska 

Maski w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska 

 Maski w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska 

 Maski w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska 

 Maski w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska 

 


Oprawa

deski bukowe, obleczone w wołową skórę o grubości ok. 0,5cm, pozostałości po metalowej inkantenacji pulpitowej; zachowany jeden pasek skórzany, barwiony na czerwono.

Okładzina górna, fot. W. Brączkowska 

 Fragment oprawy, fot. W. Brączkowska

Fragment oprawy, fot. W. Brączkowska


Bibliografia