Autorka noty: Weronika Brączkowska
FRANCJA, 3. ćw. XIII w.; ostatnie składki dopisane na pocz. XIV w.
DIGITALIZACJA >>>
MSPL 2941
Biblioteka Diecezjalna w Pelplinie, 43(79)
Na k. 1r nowożytny wpis własnościowy „Liber B. Mariae in Polplin” oraz pieczątki BDP na k. 99r, 204v.
Wpis własnościowy, fot. W. Brączkowska
Podłoże pisarskie: bardzo cienki pergamin (welin?), k. 203, wymiary karty: ok. 33,5 x 23 cm.
Zawartość: łac., 1r-48v Liber medicinalis ad Almansorem, k. 49r-138v Canonnes Avicennae, k. 139r-203 (kontynuacja Cannones Avicennae ?).
Blok: 18 składek (seksterniony, I składka pozbawiona bifolium, IV składka 7 bifoliów, VIII składka 11 kart) zszyto sześcioma podwójnymi zwięzami o grubości 0,5 cm w odległości co ok. 4,5 cm. Zachowany dolny plątnik.
Schemat pisarski: nowa, ciągła foliacja ołówkiem; zachowane liniowanie schematu pisarskiego stylusem.
Pismo: czarnym inkaustem, tekstura gotycka trzech rąk. Liczne dopiski, rączki i główki kaligraficzne.
Ostatnie pięć składek (od k. 139 do 203) wykazuje wyraźne odręboności: zapisu, materiału pisarskiego oraz dekoracji.
K. 1r, fot. W. Brączkowska, zapis pierwszego skryby K. 200r, fot. W. Brączkowska, zapis trzeciego skryby
Dekoracja
10 inicjałów gwaszowych w tradycji paryskiej, złoconych, z motywami zoomorficznymi (k.1r I(n), k.12r D(ulce), k.20r S(anitatem), k. 36r F(ebricitanter), k. 49r I(n), 61v Q(uoniam), k. 68r O(mniam), k. 110v H(orum), k.115v M(elliolitum), k.121r M(eri)).
K. 121r, fot. W. Brączkowska
K. 110v fot. W. Brączkowska
K. 121r, fragment inicjału, makrofot. J. Raczkowski
K. 68r, fot. W. Brączkowska
K. 20, fot. W. Brączkowska
Makrofot. J. Raczkowski
Na k. 50v przedstawienie figuralne nauczającego Awicenny (k. 50v).
Inicjał na k. 50v, fot. W. Brączkowska
Inicjał na k. 50v, bliska podczerwień, fot. J. Raczkowski
Inicjał na k. 50v, fot. J. Raczkowski
Inicjał na k. 50v, fot. J. Raczkowski
Liczne inicjały filigranowe, czerwone lub błękitne bądź czerwono-błękitne, wykonane z dużą precyzją za pomocą piórka, w stylistyce francuskiej.
Filigrany, fot. W. Brączkowska
Wyraźne odrębności w zapisie i dekoracji w ostatniej składce. Lżej kreślony, mniej staranny filigran (w tym z użyciem liliowego inkaustu), liczne maski.
Filigrany w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska
Maski w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska
Maski w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska
Maski w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska
Maski w ostatniej składce, fot. W. Brączkowska
Oprawa
deski bukowe, obleczone w wołową skórę o grubości ok. 0,5cm, pozostałości po metalowej inkantenacji pulpitowej; zachowany jeden pasek skórzany, barwiony na czerwono.
Okładzina górna, fot. W. Brączkowska
Fragment oprawy, fot. W. Brączkowska
Fragment oprawy, fot. W. Brączkowska
Bibliografia