Autorka noty: Anna Putkowska


 

POMORZE (Żukowo?), 1. POŁOWA XIV W., PRZEŁOM XIV i XV W., KONIEC XV W.  

BDP L22

MSPL 3166

Antyfonarz L22 jest to jedyna ponorbertańska księga w pelplińskim zasobie bibliotecznym, która trafiła do Pelplina najprawdopodobniej po kasacie zakonu norbertanek w XIX wieku.


Podłoże pisarskie: owczy pergamin, 292 karty o wymiarach ok. 42,5×30,5 cm (kilka kart papierowych doklejono w okresie nowożytnym).

Zawartość: Proprium de tempore (od I niedzieli adwentu do XXIV niedzieli zwykłej, s. 3–284) oraz Proprium de sanctis (od oficjum o św. Mikołaju do oficjum o św. Małgorzacie, s. 293–584).

Blok: 30 składek (głównie kwinterniony), które połączone są za pomocą pięciu skórzanych, podwójnych zwięzów, sploty zostały wpuszczone w obleczenie oprawy.

Schemat pisarski:  wykreślony czarnym inkaustem, notacja muzyczna oraz lustro tekstu zostały wkomponowane w jedną kolumnę w wyznaczonym piórem schemacie, który jest zróżnicowany. Do tekstu wprowadzono rubrykowania. Kodeks paginowany.

Pismo: notacja kwadratowa (nota quadrata), czarnym inkaustem, notacja zapisana jest w systemie czteroliniowym; teksty antyfon teksturą gotycką; rubrykowania. Pismo trzech rąk (w ostatniej składce wyraźna odrębność - pismo o kroju charakterystycznym dla przełomu XIV i XV w.)

Zanotowano odrębność ostatniej składki (s. 579-584) pod względem schematu, materiału pisarskiego, zapisu i dekoracji. 


Dekoracja

Liczne ozdobne inicjały filigranowe antyfon, hymnów i responsoriów - naprzemiennie czerwone i błękitne, w większości z filigranem w odwrotnej barwie. Cztery duże ( wys. ok. dwóch systemów) inicjały incipitowe oraz 6 mniejszych inicjałów incipitowych (wys. ok. jednego systemu)

Wersy (versus) rozpoczynają natomiast czarne inicjały kaligraficzne (kadele) z filigranem. Kadele wystepujące w ostatniej składce zostały wzbogacone o motywy główek.

W kodeksie występuje jeden malowany niestarannie gwaszem i złocony inicjał H(odie) przy święcie Bożego Narodzenia, s. 39. 


Oprawa

późniejsza, z k. XV w., deskowa; deski dębowe o wymiarach ok. 45×32 cm i o grubości ok. 1,5 cm. Obleczenie wykonano ze ślepo tłoczonej skóry brązowej. Oprawa nosi ślady po metalowym wyposażeniu, które się nie zachowało. Do wyklejek okładziny wykorzystano makulaturę oprawową.

 

 


Stan zachowania